Herní pravidla si přečtěte, potřebujete je k tomu, abyste se připravili pomocí artefaktů a předtáborové soutěže. Nicméně zpravidla si je ještě zopakujeme, nebo stanovíme, etapu od etapy. Pro přihlášku letos stačí jen základní dotazník začínajícího táborníka.
Cíl hry: Přežít. Maximálně napomoci Družince k naplnění společného cíle. Nikdo nevyhraje, pokud nevyhraje Družinka. Družinkou jsou všichni hráči společně. Hráči nikdy nesoupeří mezi sebou. Pokud k tomu letos ojediněle dojde, nebude to mít pro hru podstatný význam :).
Hra nicméně může dopadnout i špatně. Můžete umřít, může umřít hlavní postava, celý příběh může dopadnout špatně. Nesnažte se takový výsledek změnit (ukecáváním pj a tak), pokud byla pravidla dodržena. Pravidla nám vytvářejí herní svět se všemi jeho možnostmi a kouzlo celé hry je právě v tom vytvořit v něm skutečný příběh, ať už s jakýmkoli koncem.
První prostředek, který Vám může pomoci dosáhnout Vašich cílů, je vyjednávání. Ve vyjednávání můžete použít dvou herních mechanismů, které Vám pomohou: bodů (diplomatických a iteligence) a slovních útoků. Základem vyjednávání ale zůstává chovat se k cp tak, jako byste opravdu byli uvnitř herního světa a potkali ji tam. Možná se při tom budete ze začátku trochu stydět sami před sebou, ale to je pořád snazší a výhodnější než bojovat. Tak jako herní výhody mohou zvýšit účinek dobrého plížení, nebo léčení, nikoli ho však při špatném plížení či léčení nahradit, ani slovní útoky či diplomatické/inteligenční body nemohou víc než jen zvýšit případné pozitivní účinky Vašeho reálného chování vůči cp.
Hrát roli věrohodně je těžké, je to věc talentu a hodně i profesionálních herců v tom může selhávat. Na druhou stranu, člověk má nějakou vůli a může si poručit. Například pozdravit slušně vychovanou cp (i když ve skutečnosti je to kamarád, kterého ten den už mnohokrát viděl). Nebo, pokud se jí pokouší ukecat, použít vystupování a způsobu jednání, které skutečně používá, když se v reálném životě snaží někoho k něčemu přemluvit. Nebo, a to je velmi důležité, nic nehrát a nic nepřehánět: použít svou fantazii, vidět se ve skutečném světě a před skutečnou postavou, které herní prostředí simuluje, a chovat se v souvislosti s tím úplně přirozeně. Přehánění a nuceně vtipné výstupy pomáhají Vám se necítit trapně, přirozenost a realističnost jsou ale odměnou pro cp, která má pak taky šanci si hru užít. Ale hlavně, jsou tím, co Vám pomůže přežít a vyhrát.
Diplomatické body získáváte jednak za kvalitní vybavení na počátku tábora, jednak za milé a pohodové chování a dodržování Domácího řádu.
Inteligenční body získáváte na worskshopech, které nějak souvisí s myšlením: literárních, jazykových, šifrovacích… nebo za splnění dílčích questů v těchto oborech.
Zhruba za 5 bodů diplomacie si můžete koupit o trochu vstřícnější chování cp vůči Vám, za 10 bodů znatelně vstřícné. Inteligenční body fungují podobně, ale na rovině větší přesvědčivosti Vašich argumentů nebo neodolatelnosti Vašich otázek. Výsledné chování ovšem v první řadě závisí na Vašem chování vůči cp a na povaze cp nebo jejím vyladění vůči Vám.
Na Temné síly většinou diplomatické body neúčinkují, můžete se však pokusit je přelstít pomocí bodů inteligence.
Pokud Temné síly už útočí, diplomatické ani inteligenční body už nepomohou, je ale možno využít slovních útoků s významem situaci odpovídajícím.
Za 5-10 bodů inteligence si můžete pořídit také náhlý záblesk geniality, pomocí dotazu na pj. Je to možné nanejvýš jednou denně a otázka musí být specifikovaná (žádné "řekni mi, co nejvíc potřebuju vědět").
Slovní útoky mají zhruba stejnou účinnost jako 5 bodů diplomacie či inteligence. Lze však jimi řešit i další spletité situace (například způsobit, aby se trolové, kteří Vás chtějí sežrat, hádali až do východu slunce). Lze jimi také posílit vlastní odhodlání, takže nepodlehnete zakletí, případně dokonce přemoci Temnou sílu (o tom blíže v oddíle o Temných silách). Důležité prostě je, abyste použili dobrých vět pro danou situaci vhodných.
Ke slovním útokům potřebujete písmena, získaná v předtáborové soutěži (pokud se domluíme, že letos předtáborovka nebude, mohou je získat jako ocenění ti, kdo pomohou svými nápady tvořit děj, napíšou si zajímavou postavu, evtl. přispějí jinými způsoby ke kvalitě tábora; vždy platí, že písmena lze dokoupit za táborové peníze, jedno za zlatku). Z koupených písmen složíte bez pomoci slovníku libovolná quenijská slova. Použitím v jednom slově je písmenko spotřebováno. Výsledná quenijská slova pak vložíte do vhodných vět, situaci odpovídajících. Můžete si je připravit předem i sypat je ze sebe spontánně, důležité je jen to, aby bylo použito získané slovo.
Při vyslovení věty zpravidla hodíte po cp míčkem (v některých situacích, které jsou víc happeningem než hrou a kde by používání míčků příliš rušilo atmosféru, se můžeme dohodnout na náhradních, nebo i žádných, akcích větu doprovázejících). Pokud jste se trefili míčkem a použitá věta měla vhodný obsah, cp zareaguje. Tím okamžikem je použité slovo spotřebováno. Použitá, ale nespotřebovaná slova smíte použít znovu, ale ne dříve než následujícího dne. K udolání některých silných cp je potřeba více účinných slovních útoků: pak se může stát, že nereaguje, dokud jich nezafunguje víc, nebo si nejste jisti, které “prošly” a které ne. To lze s cp probrat večer po hře, aspoň tak získáte zpětnou vazbu na svůj roleplaying.
Slovní útoky lze i letos upgradovat do vysoce účinných elfích písní, a to podle těchto pravidel:
V každém boji (případně jiné situaci, která Vás vystaví zraněním) existuje daný počet zásahů, po nichž se musíte stáhnout do bezpečí, nechat si vyhodnotit svůj zdravotní stav a nechat se ošetřit. (Nebo si to můžete představit tak, že s každým zásahem ztrácíte jeden bž = bod života.) Tento počet je:
Po ústupu z boje Vám zodpovědná osoba vyhodnotí zdravotní stav a spoluhráči dostanou příležitost Vás ošetřit. V té době je Vaším úkolem simulovat co nejvěrněji svúj zdravotní stav. Vaše zranění, budou-li řádně ošetřena, se uzdraví 3 hodiny po ošetření. Použitím bylinného přípravku nebo miruvoru lze tuto dobu zkrátit na dvě hodiny, použitím elfího balzámu nebo bylinného přípravku plus miruvoru na jednu hodinu. Bylinný přípravek si můžete buď připravit před táborem – pak získáváte dávku na každého v družince a můžete ho použít hned (bližší viz Artefaktiář). Nebo můžete symbolicky nasbírat a na místě použít rostlinu, vhodnou k použití za čerstva, pak je nutno sehrát sbírání a přípravu vhodného množství podle reálné potřeby. Místo miruvoru je možno použít lembas. Použitím hlavolamu relaxace se léčení samozřejmě krátí na dobu potřebnou k sestavení hlavolamu :)
Instantně se můžete vyléčit, pokud jste elf a k prostředkům, zkracujícím léčení na jednu hodinu, si dáte ještě porci lembasu. Pozor, jak lembas, tak miruvor smíte použít vždy jen jednou denně! Pokud si tedy dáte lembas nebo miruvor před bojem na posilnění, po boji už ho k léčení použít nemůžete; nemůžete ho také použít k opakovanému léčení během téhož dne. (Elfího balzámu a obyčejných bylinných prostředků se tato oemzení netýkají.)
Pokud nejste elf, instantně Vás může vyléčit pouze elf s řádným glejtem ranhojiče (zkracuje léčení o hodinu na každý stupeň své dovednosti), případně osoba, vlastnící léčebný artefakt. (U elfího skinchangera na myš záleží na tom, v jaké podobě byl zraněn.)
Utrpíte-li otrávené zranění, musíte k běžným léčebným prostředkům použít protijed. Nemáte-li ho, musí ranhojič ránu rozříznout a vyčistit, čímž Vám způsobí další vážné zranění. Je třeba je řádně ošetřit a pokud k urychlení léčby používáte elfí balzám, lembas, miruvor, spotřebovat dávku každého z těchto prostředků navíc.
Pavoučí jed zasaženého neusmrtí, jen způsobí, že schlípne jako vykostěná ryba a pavouk s ním pak může provádět, co chce. Okamžitým použitím protijedu je tento účinek neutralizován; kousnutí se pak počítá jako běžný jeden zásah. Nemáme-li protijed, je možno postiženého odvléci do bezpečí, tam ránu rozříznout a vyčistit a použít postupy běžné při resuscitaci. Pokud protijed neměl zasažený, ale má ho ranhojič, je možno jím toto léčení urychlit, jakmile je postižený úspěšně resuscitován. Pavouk nikdy nekouše dvakrát za sebou, protože nerad požírá mrtvé maso. I kdyby Vás tedy cp pavouka omylem trefila víckrát, chováte se jako po jednom kousnutí.
Pokud budete donuceni k boji nebo utrpíte další zranění před doléčením, smíte bojovat/být jakkoli aktivní pouze do prvního zásahu. Pak musí následovat vyhodnocení zdravotního stavu a ošetření.
Temné síly Vás někdy místo zranění, někdy navíc ke zraněním, mohou zaklít. Zakletí se koná zásahem míčkem a vyslovením toho, co se Vám stane. Pokud Vás míček trefil, musíte okamžitě začít simulovat zakletí.
Druhý z dvojice (nebo kdokoli jiný než Vy z Družinky, pokud momentálně operujete jako tým) nicméně může míček, který Vás zasáhl, sebrat a hodit po Temné síle zpátky. Pokud ji zasáhne, Vaše zakletí je anulováno. Při tomto typu osvobození nemusí nic říkat; pomohlo Vám prostě to, že jste nebyli sami, ale cítili jste účast a zájem druha v boji.
Pokud se Váš kamarád při tomto zpětném hodu netrefil, ale má další míčky a zásobu slovních útoků, vhodným k bojům s Temnými silami, může Vás zkoušet vysvobodit trefením Temné síly a vyslovením hesla, dokud mu nedojdou slova nebo míčky. Pokud se trefí, jste vysvobozeni. Pokud ne, musíte simulovat své zakletí po tři hodiny. (Případně do lhůty dané zakletím samotným, např. "patnáct minut paralýza!") Tuto dobu nejde zkrátit ani hlavolamem relaxace, můžete ji ale zkrátit na dvě hodiny použitím jednoho slovního útoku, na hodinu použitím dvou. Nemusíte dělat nic zvláštního, prostě se na kamaráda hezky usmějete, řeknete mu heslo a spotřebujete slovo.
V některých případech může být možno, nebo dokonce nutno, Temnou sílu pomocí slovních útoků udolat. Temná síla bude vědět, kolik zásahů je na ni třeba. Vy do ní prostě palte, dokud nedá jasně najevo, že je přemožena.
Hesla pro vysvobozování můžete získat účastí na inteligenčních workshopech (na některých bodech inteligence je heslo, které můžete užívat, dokud nespotřebujete bod inteligence samotný, případně i potom, pokud si ho správně zapamatujete), můžete si je sami vytvořit pomocí pravidel pro slovní útoky (pak mohou být i v češtině), a během hry mohou být otevřeny další možnosti. Protože je doloženo, že elfí jazyky mají účinnost na Temné síly samy o sobě („víc ho zranilo jméno Elbereth“), může se stát, že pěkné heslo, vytvořené pomocí pravidel pro slovní útoky samostatně v Quenye, bude mít vyšší účinnost zejména při útocích na TS.
Na workshopech i během hry je možno sbírat:
Jsou odměnou za různé workshopy (1 za dobrou práci, 2 za vynikající práci, 3 za hypotetické mimořádné zásluhy) nebo splněné drobné či velké questy ( = úkoly vícedenní nebo jednorázové při hrách). Lze si za ně lze "koupit" různé herní výhody (diplomatické a inteligenční body viz výše; za zálesácké body je možné si upgradovat zálesácké artefakty, například elfí plášť, a také si koupit jednorázovou výhodu "cp kouká jinam"; bojovnickými body se dá simulovat kopání při hledání pokladů, kovářská práce při výrobě zbrojí atp.). Anebo je lze šetřit na závěr tábora a "vylepšit si svou postavu" za body, které Vám zbydou – pro dobrý pocit, ale také – kdo ví – jako vklad do příštích táborů. Body fungují podobně jako peníze, to jest, ať už za ně budete chtít cokoli, budete jich muset příslušný počet odevzdat.
Body, kterými kupujete herní výhody pro celou družinku, smíte nasbírat kolektivně v celé Družince.
Pro ty, koho to baví: během tábora je možné si "vytvořit postavu" a potom ji trvale vylepšovat i přes hranice jednoho tábora, podobně jako v RPG. Povolání je k dispozici široký výběr a je možno vytvořit i další na přání hráčů. Za glejt povolání se zpravidla platí různobarevnými body z workshopů v kombinaci, která povolání odpovídá, a většinou i závěrečnou zkouškou.
Lze si vydělat poctivou prací, a to na workshopech i mimo ně. Jsou reálné a nemusíte je utratit během tábora. Pokud neumřete, nebo nebudete odsouzeni k pokutě, můžete si je normálně odvézt domů. Jiné než "herní" peníze nicméně nesmíte použít ani během hry, ani na závěrečném trhu (výjimku má ten, kdo našetří 30 zl a více).
Odměny orientačně:
Nakoupené zboží bude komplexní odměnou za hru, dodržování táborového řádu i služby. Pokud byste měli strach, že o mince přijdete, můžete si je u mě ukládat.